Hír | 2011.11.18.

Szepsy: "A tokaji csak lehetőség"

Szepsy: "A tokaji csak lehetőség"Szepsy István a háttérben
2011.11.18. Szepsy István arról, hogyan lehet a tokaji világsiker.

Szepsy véleménye mérvadó a szakmában, érdemes meghallgatni.

?Tokaj egyedülálló sok tekintetben. Egyrészt teljesen magyar kultúrájú vidék, soha nem volt római fennhatóság alatt, másrészt pedig a vulkanikus tevékenység következtében olyan minőségű termőréteg jött létre, ami a világon egyedülálló? ? nyilatkozta Szepsy István mádi borász a Borsod Online munkatársának.

?Messze vagyunk a jó terméktől, és még messzebb attól, hogy a márkaképviseletet a világban megfelelően meg tudjuk jeleníteni. Egyféle aszú van, aminek az előállítási módszere ötszáz éve ismert. Ezt a világon egyedül ezen a borvidéken lehet előállítani. Egyedi és a világ más részein, de még Magyarország más területein is megismételhetetlen.

Az aszú titka az a gomba, ami a szőlőnek a világon mindenhol az ellensége, nekünk viszont a társunk, akivel kooperálunk. Adott tehát egy egyedi termék, amely Magyarország egyik húzóágazata is lehetne. Ahhoz, hogy valóban azzá is váljon, még rengeteget kell tennünk. Szakítani kell azzal a hagyománnyal, hogy tömegtermelésben gondolkozzunk. Szükség van a széles tömegek által is megfizethető termékekre, de ha mint világmárkában gondolunk a tokajira, akkor más irányban kell tovább lépni. Mégpedig úgy, ha az érdekvédelmet területi alapra helyezzük. Ezért van szükség a termékleírásra, a dűlőleírásra, arra, hogy meghatározzuk, miként lehet szőlőszelektált szabályozást végrehajtani.

Kell egy bázis, ami a mi esetünkben egy község, azon belül elkülönítve a dűlők és még azon belül is a parcellák. Ez ideális esetben egy jó kis piramis lehet, amely egymásra épülve feltol egy csúcsterméket, amellyel reprezentatív módon lehet megjelenni a világban. Ez a csúcstermék pedig húzza magával a többit is. Ehhez azonban összehangolt munkára van szükség, nem pedig arra, hogy mindenki csak egyénileg a saját kis borászatában, dűlőjében gondolkozzon. Amíg ez nem valósul meg, addig a tokaji bor csak lehetőség.?

 

Az Elitbor kommentárja: Voltak olyan kormányidőszakok, amikor meghallgatták, más kurzusban még csak meg sem hallgatták Szepsy István véleményét, de egyszer sem hallgattak rá. Nagyon jól emlékszem arra a jelenetre, amikor a róla szóló könyvemhez adatot gyűjtve és a bormarketingről értekezve Szepsy elővett egy papírt és felrajzolt rá egy jurta-szerű piramist, amiben szép sorban elhelyezte a tipikus magyar márkákat. Akkor sem mondott mást, mint a Boon újságírójának: a csúcsot kell felépíteni és megtámogatni, mert az majd húzza magával a többit.

Lefordítva az én fixa ideámra: létre kell hozni a magyar éttermek hálózatát Európában, építeni kell a világ egyik leggazdagabb gasztronómiájára, a magyarra, és ott az ételekhez be kell mutatni Magyarország 25-30 legjobb borát. Ezzel a módszerrel (háttérben turisztikai referenssel) föl tudjuk kelteni az érdeklődést hazánk iránt és folyamatos jelenlétet tudunk biztosítani ízeinknek, borainknak, pálinkáinknak ? a nemzetmarketingnek.

Hozzászólások

Jelenleg még nem szólt hozzá senki ehhez a cikkhez. Legyen Ön az első hozzászóló és ossza meg velünk a véleményét!

+ Új hozzászólás